19 augusti 2014

No-Knead Bread

7 dl brödmjöl
1 1/2 tsk salt
1/4 tsk torrjäst
3 1/2 dl kallt kranvatten


Dag 1
Blanda de torra ingredienserna först och tillsätt sedan vattnet. Rör ihop degen med skaftet på exempelvis en plastsked. Sätt plastfolie över bunken och låt den stå i rumstemperatur över natten (8-24 timmar).

Dag 2
Olja en ugnsform (jag använder en teflonbelagd sockerkaksform och pajform i brist på annat och det funkar kanonbra).

Häll sedan ut degen på ett mjölat bakbord, platta ut den med mjölade händer och lägg sedan degen omlott med hjälp av degskrapa och lägger den i den oljade formen. I videon använder han en stekpanna att jäsa degen i, men jag har tagit bort det momentet och lägger degen direkt i formen som den ska gräddas i.

Sedan får degen jäsa igen i en till två timmar. Den sista halvtimmen kör jag igång ugnen på cirka 232ºC och när de två jästimmarna gått så skårar jag (eller klipper med sax som han gör i filmen, se nedan för länk) degen och sätter in den i ugnen och gräddar i cirka 25 minuter.

Oerhört smidigt recept bara man får in rutinen med att göra själva degen dagen innan. Jag gör degen på kvällen innan och det är härligt att få nybakat bröd att se fram emot dagen efter. En annan positiv sak är att det går åt så lite jäst genom den här metoden tack vare den långa jäsningen. Det här får väl ses som bakningens motsvarighet till långkok. Jag älskar det här receptet!
Smile


Receptet hittade jag hos artisanbreadwithstev på YouTube och det är översatt till svenska och metriska mått av mig.

Inga kommentarer: